zaterdag 29 oktober 2011

Dij-zak en meer

Diezek, de diezek is de steekzak die onder de rok van een urker vrouw zit en boven de onderrok. Dus eerst je milde (korset) en dan de onderrok, die hangt aan  het korset. Dan de diezek die met bandjes om de middel gebonden word en dan de bovenrok. Gekke naam hé?, Diezek.........die-zek.......
dij-zak........zakje voor op de dijen! Deze kreeg ik van de leden van de showgroep toen we gingen trouwen vol met stuivers, dubbeltjes en kwartjes. Vroeger spaarden de meisjes hun goud en zilver op met centen stuivers en dubbeltjes, en dat was heel lang sparen! Het was een mooi symbolisch kado.
Vandaag had ik onze oudste DD als model. En ze vierde  haar verjaardag vandaag. Mijn grote meid is al 11 jaar. Toen de baret geshowed was mocht de nieuwe fiets ook op de foto! Het patroon is iets aangepast omdat ik garen tekort had en toen paste DD hem! hier is het patroon te vinden! 
Aan het eind van de dag gingen de kinderen grote zus helpen de traktatie voor maandag maken, het werd een "fruitspies"

Een zeepje omhaken, heel leuk om te doen, en leuk om weg te geven, makkelijk om te maken.
De buurvrouw is weer zwanger en ik heb een monddoekje voor haar omgehaakt, ik gebruikte ze zelf altijd om het onder het hoofdje van de baby te leggen in de wagen of wieg. Staat altijd mooi en is simpel te maken en je hebt een topkadootje voor een zwangere.

Tot slot, afgelopen woensdag beleefden we samen een mooie zonsondergang tijdens een rondje haven met de auto en dat wil ik jullie niet onthouden, het blijft indrukwekkend, ook al heb je het al zo vaak gezien.
Voor iedereen een goede zondag en een lieve groet uit Urk, Antje.


25 opmerkingen:

  1. Ik blijf je blog met veel interesse lezen, je hebt altijd weer iets nieuws te vertellen dat me boeien kan........proficiat met je oudste, knappe dochter!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gefeliciteerd met je meid! Het worden al hele dames. Geniet van je zondag

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt niet alleen een prachtige grote dochter, ook de foto van je gezin heb ik met veel plezier bekeken! Geweldige foto! En wat maak je toch mooie dingen, zoals ook nu weer dat monddoekje, en dat lieve zeepzakje! Op die baret zou ik ook erg trots zijn! Dank voor de mooie zonsondergang!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een superlief cadeautje, zo'n monddoekje. En alweer een jarige dochter blij gemaakt met een prachtige fiets. Alsnog proficiat.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. mon-jardin-en-ik30 oktober 2011 om 09:57

    Gefeliciteerd met je grote dochter. Wat een leuke baret heeft ze gekregen. Wat ben je toch een nijvere bij. Zoveel mooie dingen.Prachtige foto van je gezin in dracht en een interessant verhaal over de dijzak.
    Fijne zondag.
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig zoals ze daar allemaal in dracht poseren! En wat wordt je dochter al groot en ze is een mooie Urkse! Leuk die uitleg van de diezek, ik weet dat mijn Oma een zak op haar onderrokken had zitten en een split in de bovenrok, zodat ze er toch haar hand in kon steken. Werkt dat bij jullie dracht ook zo?
    Prachtige baret geworden en een heel gave fiets zeg! Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nog gefeliciteerd. De baret is heel leuk. En wat een goed idee om een spuugdoekje om te haken als kraamcadeautje. Ik ben altijd op zoek naar dit soort min of meer kleine werkjes...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hier hadden de vrouwen ook zo'n zakje onder hun rok. Het werd alleen anders genoemd: 'Smoekeltes', ofwel smokkelzak. Altijd handig als je hier de grens over moest.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Proficiat aan je dochter, ze groeit op tot een prachtige meid. Gefeliciteerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Antje, nog van harte gefeliciteerd met je dochters verjaardag. 11 jaar... wat groot al. Leuk hoe ze haar fiets showt! Leuk idee dat omhaken van een spuugdoekje! Ziet er erg lief uit. Ook dat zeepje is leuk om weg te geven(en te krijgen)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ha Antje,
    Hier een berichtje op de schone maandagmorgen nog wel! Leuk,gezellig blogje deze keer! Als ik van de week tijd heb ga ik die baret ook eens uitproberen, dat gaat me vast wel lukken, want ik moet af en toe met m'n been rusten. kHeb hem gisteren nogal hard gestoten, flink gekneusd op 2 plekken nog wel. Een nieuwe frisse week, kinderen weer naar school...vergeet niet te genieten van je week, want de dagen/weken vliegen voorbij. Groetjes je snaartje Saartje.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Nog van Harte Gefelciteerd met de verjaardag van je trots, je mooie, lieve dochter....
    Enige Baret en staat ook zo leuk, mooooiiii...
    Geweldig ideetje dat omhaken van bestaande textiel Antje, ik doe dit ook vaak voor een cadeautje (ook bv. een theedoek)
    Een zeepje is altijd welkom al is het voor in de linnenkast en jij maakte er wel een heel mooi jasje voor.
    Complimentjes, lieve groetjes Anje.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. hallo Antje, nog van harte met je grote meid! Wat een leuke baret heb je voor haar gemaakt, je bent druk aan het handwerken, dat lees ik al!!
    Die die-zak is wel handig, eigenlijk........nu hebben ze van die buiktasjes.....brrr...zo lelijk!
    Wat niet lelijk is is de zonsondergang boven de haven: prachtig en inderdaad, elke keer weer mooi en het verveelt dus nooit.
    groetjes, Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Allereerst nog gefeliciteerd met de jarige Job!! Dat is al een hele leeftijd en ze is een mooi showmodel hoor! Leuke baret.
    Wat een enig cadeau, die diezek. Zo'n leuke herinnering. En jij maakt weer leuke cadeautjes voor anderen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hej Antje, leuke foto van je gezin in klederdracht.
    Bij ons zeggen we dieë en zak is zak, dus hier zal het wel een dieëzak zijn.
    Gefeliciteerd met je dochter. Mooie fiets en de baret staat haar leuk. Leuke foto van je kinderen waar ze bezig zijn met de snoepspiesjes.
    Zelf ben je ook nog weer behoorlijk creatief geweest, mooi!
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Gefeliciteerd met je dochter. Bedankt voor de uitleg van de dijzak, ik heb inmiddels ook een hele oude in mijn bezit en weet nu precies wat hij is en was. Wat een leuke baret en leuke andere dingen heb je gemaakt/ben je aan het maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ha Antje, wat een leuke en mooie dingen zie ik hier weer. De gezinsfoto is helemaal "echt". Jullie hebben er allemaal de goede uitstraling voor. Zo leuk! maar wat een werk is dat geweest om het allemaal zo compleet te krijgen. En de dijzak, wat een origineel cadeau van de showgroep. En nog van harte gefeliciteerd met jullie grote dochter. Gezellig zo met z'n allen de traktaties klaarmaken. Ziet er feestelijk uit. En je lieve haakwerk: enig, dat zeepje en het monddoekje.Je bent weer super productief geweest hoor. Groetjes van mij,

    BeantwoordenVerwijderen
  18. wateen leuk verhaal over de dijzak. En heel mooie foto bovenaan, super!!! En idd een zonsondergang verveelt nooit! Mooie baret, heel leuk. Groetjs, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hallo Antje
    Hartelijk Gefeliciteerd met je dochter der verjaardag wat een dametje al weer zeg !Ook prachtig de fam foto .
    Wat heb je weer een mooie dingen gemaakt !Mooi dat monddoekje en zeep zakje ,monddoekje is zeker van katoen. Ook de baret is prachtig. En de traktaties zien er feestelijk uit .ook de dijzak is leuk ,ik zelf had er vroeger ook eentje ,maar niet zo mooi als deze ,die van mij was echt gewoon een vierkant zakje ,wat erg handig was voor je zakdoek en je geld .

    groetjes van Geertje

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Bedankt voor het verhaal van de steekzak en ook nog gefeliciteerd met je dochter der verjaardag.
    Groetjes van,

    Beertje Zonn

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Nog gefeliciteerd met je grote dochter, leuk blogje en bedankt voor het patroon van de baret, hij is enig. Groetjes van Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Nog gefeliciteerd met je dochter, en wat een leuk stukje heb je geschreven. enig,
    Wat is je site schitterende geworden, zit te genieten
    Groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een leuke blog heb je, en dan nog wel uit Urk. Ik ben ooit kleuterleidster geweest op Urk, dus je blog wekt veel herinneringen op.
    Gefeliciteerd met je dochter, en je hebt een leuke baret voor haar gemaakt.
    groetjes
    Jane

    BeantwoordenVerwijderen
  24. een beetje late maar toch heel gemeende felicitaties voor je dochter.
    en een leuk verhaal over die dijzak!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. hoi ant wat leuk dat jij un blog er op na oud ,k,heb genoten van alles wat je maakt en schrijft ,heel toevallig kwam ik je tegen ,zat te kijken naar leuke brei en haak patroontjes ,toen las ik links antje uit urk ,dat zo doende ,ga zo door groetjes van mery52( nu mag je raden wie dat is)

    BeantwoordenVerwijderen