donderdag 27 augustus 2015

Boeken kaften

De scholen zijn hier alweer twee weken aan de gang. Ons derde kind is naar het vo en alles draait. Inmiddels ben ik ervaringsdeskundige boeken kaften en ordenen van schoolspullen. Ook voor de derde is een studiehoekje ingericht en wil ik de handigheidjes niet alleen voor mezelf houden. Kastjes en laatjes, hoe handig het ook lijkt, raad ik niet aan! Na twee weken is het in de kastjes zo'n puinhoop dat ze niks meer kunnen vinden. Maak een royale boekenplank en leg daar de boeken en schriften op. Knip van plaketiketten een smal reepje af en zet ook op de rug van het boek om welk boek het gaat, plak voor extra stevigheid nog een plakbandje er over. Na elke keer huiswerk maken het bureau laten opruimen... Een opgeruimd bureau is een opgeruimd hoofd.

Laat je brugpieper niet te veel funspulletjes op het bureau verzamelen, maak een compromis. Bijvoorbeeld een ander hoekje in de kamer waar een kastje met knutsel-/stickertjes of coole schoolspulletjes neergezet mag worden. Iedereen is dan blij. Ik hoop dat startende brug-mama's of papa's hier iets aan hebben. En vinden jullie een blog over boeken kaften leuk, zeg het dan maak ik die. Lieve groet uit Urk, Antje

8 opmerkingen:

  1. Dit is dus duidelijk van een dochter. Ziet er mooi uit. Je adviezen zijn heel goed. Ik heb dit jaar ook weer de boeken van mijn kleinzonen gekaft... voor de moeder heb ik het ook altijd gedaan. Hoeveel boeken ik wel niet gekaft heb..... als juf moest ik vaak stapels van een jasje voorzien. Later werden veel boeken geplastificeerd; dat was ook een hele klus.
    Jouw jeugd kan weer aan de studie; aan de mooi gekafte boeken zal het niet liggen..
    Een groet van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk Willemien, dat je het nu voor je kleinzoons doet!

      Verwijderen
    2. Help op schoo lmet plastificeren, maar hier oversee doen ze dat niet. De boeken blijven in de lockers op school en je neemt de boeken mee die je nodig hebt. Maar geen gekaft. Soms vragen ze om een elastische boekenhoes.
      Ik heb er geen hekel aan, vond het altijd wel gezellig. Nieuw papier en leuke kleuren.
      Is er ook vo op Urk?
      Groet, Wilma

      Verwijderen
    3. Jazeker Wilma, zelfs twee en een roc voor visserij! En ik denk zo'n 12 basisscholen.

      Verwijderen
  2. leuk hoor hier ook volop aan het boeken kaften :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Met liefde en mooie boeken het nieuwe schooljaar in......
    Heerlijke tijd!
    Nazomergroetjes...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo brugmamma, hier een ex brugoma!! De meiden kaften altijd hier thuis hun boeken. Vroeger stápels boeken, dat werd steeds minder en nu zit er nog maar één kleindochter op VWO en had maar 3 boeken te doen. Toch gezellig.
    Jij bent een geordende moeder hoor, slimme tips waar je kinderen heel veel aan hebben. Tijd gaat snel hè, al weer 3 op de middelbare school.
    Lieve groet van mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goeie tips heb je. Ons oudste kleinkind is nu ook brugpieper. Bij jou de derde al begrijp ik.

    BeantwoordenVerwijderen